06.01.12: Abortdebat og følelser
10.01.12: Hvor nytter pengene?
17.01.12: På dødens præmis
21.01.12: Hænger det sammen?
23.01.12: Erstatning for livet
26.01.12: WHO's troværdighed
31.01.12: Som ringe i vandet
Af Anne Marie Rask, læge. Rosenborgbakken 12, 8600 Silkeborg
Nu er Sex og Samfunds kampagne i mit Arrivatog heldigvis slut og afløst af andre mere fredelige ting, som forstyrrer mine morgentrætte øjne. Men da mit blodtrykkets endnu ikke har normaliseret sig, må jeg til tasterne. Sex og Samfund International har i toget gjort en ihærdig indsats for at få mig til at støtte afrikanske kvinders adgang til abort og prævention. De arbejder for 'oplysning, sundhed og prævention' sammen med en hel masse af deres venner i FN. Min påstand er bare, at der er alt for lidt sundhed i det, de laver, og det generer mig, at den danske stat støtter foreningen.
En del af de penge er gået til en kampagne i toget, hvor en stakkels afrikansk kvinde åbenbart ikke kan få en uddannelse og et tåleligt liv, hvis hun ikke får en abort og noget prævention. Projekter flere steder i verden har vist, at skal man bedre livet for 3. verdens kvinder, skal man give dem uddannelse, ret til sundhedsydelser (og for min skyld gerne rigtig mange af de basale rettigheder som alle mennesker i hele verden burde nyde). Det er min påstand, at kvinders sundhedstilstand og liv ikke bedres af åben adgang til provokeret abort. Skal man argumentere for fri abort, skal man gøre det med politiske argumenter ikke sundheds-argumenter.
Nu forsøger Sex og Samfund sig med en slags værdi imperialisme, med sundhedsargumenter. Den stakkels afrikanske kvinde åbenbart være glad for, at hun kan slippe af med sit ufødte barn. En rettighed vi kvinder har haft i Danmark i 30 år, uden at vi er blevet mere lykkelige af den grund. Man forsøger at løse problemer med fattigdom, infektioner, kvindeundertrykkelse og al mulig nød og elendighed med et kirurgisk indgreb og nogle kondomer. Umuligt.Og kvinden skal faktisk gerne være lidt taknemmelig for at vi udbreder vore egne tvivlsomme værdier til hendes land? Sikke en hjælp! Nej, prøv dog at spørge hende hvad hun helst vil. Tør Sex og Samfund det? Jeg tror hun vil svare: Uddannelse, borgerrettigheder og adgang til sundhedsydelser for hende selv og hendes børn. Brug dog pengene på hende og spild dem ikke på nytteløse kampagner i togene.
Sex og Samfund vil også gerne 'oplyse', det gør de nok også udemærket ind imellem. Jeg mener bare, at det var selvsamme organisation som fik en storstilet CD trukket tilbage for et par år siden. Den skulle oplyse 9. klasser om sex, men blev trukket tilbage da det gik op for politikere hvordan ordet oplysning fortolkes i Sex og Samfund. Gad vide hvad det kostede? Hvorfor får de lov at fortsætte?
Kampagnen i toget smager grimt i min mund, uanset om der kan komme et fint FN stempel på. Jeg vandt ikke den rejse som de udloddede, gad vide hvad man kunne finde der nede? En hel del nød og elendighed: Dødeligheden af banale infektioner er visse steder rystende høj, en del steder forhindres unges uddannelse af borgerkrige og anden elendighed. Kære Danmark, jeg er så taknemmelig for at være født her, men tag dog pengene fra Sex og Samfund ( ca 20 mio. kr fra diverse kasser) og giv dem til kvinderne på det afrikanske kontinent- her kunne de faktisk nytte!